Thursday, May 8, 2008

Kerajaan digesa kemuka usul bincang tindakan Karpal

Utusan – Seorang Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) hari ini mencadangkan kerajaan mengemukakan satu usul di Dewan Rakyat bagi membincangkan tindakan Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh mempertikaikan titah Yang di-Pertuan Agong semasa perasmian persidangan Parlimen minggu lalu.

Razali Ibrahim (BN-Muar) yang menyambung perbahasan usul terima kasih atas titah diraja berkata, tindakan Karpal mempersoalkan siapa yang menulis titah Seri Paduka itu boleh dilihat sebagai satu bentuk penderhakaan.

“Bagi saya, perkara ini perlu diperbahaskan tetapi bukan semasa saya membahaskan usul titah diraja, kerana saya sudah terlepas untuk membawa usul itu serta-merta ketika perkara itu berlaku.

“Berdasarkan Peraturan Mesyuarat 36(8) iaitu jika ingin membicarakan soal perlakuan Yang di-Pertuan Agong dan ini termasuk (membincangkan) titah, Yang Berhormat Bukit Gelugor kena buat usul. Tetapi beliau tidak berbuat demikian dan ini sendiri telah melanggar peraturan.

“Saya harap kerajaan bawa satu usul untuk ahli Parlimen membahaskan tindakan Bukit Gelugor dan kita buat keputusan dan kalau perlu rujuk (Karpal) kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen,” katanya.

Istilah ‘derhaka’ yang digunakan Razali dalam perbahasannya, bagaimanapun, mengundang bantahan kalangan anggota pembangkang termasuk Karpal yang meminta supaya beliau menarik balik kenyataan itu.

Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah) berkata, soal kesetiaan kepada raja dan negara tidak wajar dipertikaikan apatah lagi masing-masing sudah mengikrarkannya semasa mengangkat sumpah taat setia dan menyanyikan lagu Negaraku.

Datuk Dr. Mohamad Shahrum Osman (BN-Lipis) pula menempelak Po Kuan dengan menegaskan sekadar mengangkat sumpah taat setia dan menyanyikan lagu Negaraku tidak cukup untuk menunjukkan taat setia kepada Yang di-Pertuan Agong.

“Ia perlu juga ditunjuk melalui perlakuan kita. Sebab itu kadang-kadang bila ada sahabat kita di sebelah sana (pembangkang) bercakap berkobar-kobar, ada yang berpendapat (ia) tidak taat dan derhaka,” katanya.

Po Kuan sebelum itu turut meminta Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar agar menarik balik kenyataannya yang disifatkan tidak mencerminkan bangsa Malaysia.

“Tadi dalam keputusan Datuk Timbalan Yang Dipertua kata, satu penghormatan bagi orang Melayu bila bercakap pasal perkara berkaitan raja, Saya pohon tarik balik sebab kita semua taat kepada raja,” katanya.

Bagaimanapun, Wan Junaidi enggan menarik balik kenyataannya yang dibuat semasa membuat keputusan berhubung Peraturan Mesyuarat meminta supaya Razali menarik balik kenyataan mengatakan Karpal menderhaka.

“Bagi orang Melayu, penghormatan kepada raja dan sultan amat penting. Dalam hal ini sesiapa yang sentuh soal sultan atau raja dianggap tidak taat kepada sultan,” kata Wan Junaidi.

Karpal sebelum itu meminta Wan Junaidi bertindak terhadap Razali kerana mengatakan beliau ‘mengkhianati’ raja semata-mata kerana beliau ingin tahu siapakah yang sebenarnya menulis titah Yang di-Pertuan Agong.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu, yang merujuk kepada perkataan treason dalam Peraturan Mesyuarat 36 versi Bahasa Inggeris berkata, seseorang wakil rakyat tidak boleh menggunakan perkataan itu terhadap anggota Dewan yang lain.

Namun, Razali mempertahankan hujahnya dengan berkata beliau tidak pernah menuduh Karpal khianat atau menderhaka.

Katanya: “Kalau di mahkamah, kita pertikaikan keputusan mahkamah kita dianggap menghina mahkamah... di dalam Dewan saya kata kalau kita pertikaikan, kita boleh panggil derhaka, saya bukan tuduh.”

Kata-kata Razali disokong Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar yang bangun mencelah. Katanya, isu sebenar berpunca daripada salah tafsir dan tidak faham Bahasa Malaysia oleh pembangkang, selain tidak memahami adat orang Melayu.

Turut bangun membuat penjelasan ialah Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr. Maximus Ongkili yang berkata, isu siapa yang menyediakan titah Yang di-Pertuan Agong semasa merasmikan persidangan Parlimen minggu lepas tidak patut dibangkitkan.

Ahli Parlimen Kota Marudu itu berkata, penyediaan titah itu telah melalui beberapa proses tapisan sebelum akhirnya dijadikan titah diraja.

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat kemudian menghentikan perbincangan mengenai isu derhaka dan titah itu dengan menyatakan bahawa adalah wajar bagi pihak kerajaan membuat usul berhubung kenyataan Karpal yang mempertikaikan titah diraja.

SEORANG ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) semalam mencadangkan kerajaan mengemukakan usul di Dewan Rakyat bagi membincangkan tindakan Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh mempertikaikan titah Yang di-Pertuan Agong semasa perasmian persidangan Parlimen minggu lalu.

Razali Ibrahim (BN-Muar) yang menyambung perbahasan usul terima kasih atas titah diraja berkata, tindakan Karpal mempersoalkan siapa yang menulis titah Seri Paduka itu boleh dilihat sebagai satu bentuk penderhakaan.

“Saya harap kerajaan bawa satu usul untuk ahli Parlimen membahaskan tindakan Bukit Gelugor dan kita buat keputusan dan kalau perlu rujuk (Karpal) kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen,” katanya.

Kerisnagasostro - kebanyakan orang tiada nampak keaiban diri sendiri. Dia boleh nampak debu yang kecil di mata orang lain, tetapi pohon di hadapan mata sendiri tiada dilihatnya.


0 comments:

ClustrMaps

Locations of visitors to this page

Labels

widgeo

Check Your PR

Check Page Rank of any web site pages instantly:
This free page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP