Wednesday, December 31, 2008

Jawapan DSAI tentang isu HUDUD


TEKS ANWAR

Jawapan:

1. Masyarakat bukan Islam tak perlu bimbang langsung kerana undang-undang Islam tidak akan dipaksakan ke atas mereka. Islam agama adil yang menghormati hak penganut agama-agama lain.

2. Kepada masyarakat Islam, undang-undang Islam wajib dilaksana tetapi secara berhikmah, bukan secara tergesa-tergesa. Saya tegaskan bahawa semua undang-undang Islam memang wajib ke atas umat Islam tetapi saya bagi jaminan tidak akan dilaksanakan secara tergesa-tergesa.

3. Kita kena faham bahawa sudah lama imej Islam diburukkan oleh pemahaman salah umat Islam berhubung kenyataan salah kepimpinan UMNO sebelum ini. Contohnya, ada pemimpin UMNO yang memfitnah bahawa menurut undang-undang Islam, 4 saksi diperlukan dalam kes rogol! Ini tidak benar. Kenyataan salah seperti ini yang membuatkan Islam kelihatan buruk.

4. Berhubung pelaksanaan undang-undang Islam, saya akan mulakan dengan kaedah pendidikan di sekolah di mana dalam matapelajaran agama Islam, pelajar akan diberi penerangan tentang undang-undang Islam yang sebenar. Salahfaham mesti diperbetulkan. Contohnya, bukan semua kes mencuri dihukum dengan potong tangan. Nabi Muhammad menjelaskan bahawa hukuman hudud tidak perlu dilaksanakan dalam kes kes yang ada keraguan. Orang yang mencuri kerana miskin contohnya. Islam tidak fanatik hendak memotong tangan orang. Islam mengiktiraf kaedah takzir (iaitu hukuman yang bukan hudud ) dalam kebanayakan kes..

5. Berhubung isu besar seperti ini, saya tidak setuju bahawa ia perlu diputuskan secara individu oleh mana-mana pemimpin. Seperti isu bahasa untuk Sains dan Matematik. Keputusan yang dibuat secara tiba-tiba tanpa konsultasi dan perbincangan, dan pelaksanaan secara tergesa-tergesa akan menimbulakan banyak masalah, seperti dalam isu Sains MAtematik sebelum ini..

Saya akan panggil semua pihak, alim ulamak dari seluruh negara tanpa mengira fahaman politik untuk membincangkan solution bagi masalah ini. Pakar undang-undang dan wakil dari Majlis Peguam dan pertubuhan hak asasi manusia akan turut dipanggil untuk memberikan pandangan dalam proses mendraf undang2 yang selaras dengan syariah Islam.

5. Selepas beberapa tahun, survey akan dibuat untuk melihat penerimaan umat Islam terhadap isu ini. Sekiranya terdapat banyak tentangan, mungkin undang2 Islam boleh dibuat secara berperingkat. Sebagai contoh, untuk ahli-ahli PAS dan orang Islam yang ingin kepada undang2 Islam, mereka boleh menandatangani borang menyatakan mereka ingin undang2 Islam dilaksanakan ke atas mereka. Justeru, tidak timbul masalah undang2 Islam dipaksakan ke atas sesiapa.

Saya yakin kebaikan undang-undang Islam akan terserlah apabila ia mula dilaksanakan dan tidak timbul langsung sebarang paksaan.

Sebagai manusia, saya mungkin tersilap dan sedia menerima teguran.

Sumber TKO

Read more...

Tuesday, December 30, 2008

Majlis Doa Selamat & Penyerahan Bengkong

Alhamdulilah Majlis Doa selamat & Penganugerahan Bengkong telah selamat di adakan pada malam sabtu yang lepas. Dianggarkan 60 orang hadir dalam Majlis ini. Kehadiran dato rahman memeriahkan lagi majlis penyerahan bengkong. Dato rahman nie merupakan penaung kepada Gerak Ilham ......

Pada hari itu warna bengkong yang aku pakai bertukar warna ... Hari sabtu nanti aku akan pakai bengkong baru berwarna Hijau ...


Otai gerak ilham, along & angah (diaorang tarik nafas tu )

Bebudak GIM sedang buat team spirit

disepanjang majlis penganugerah bengkong kepada ahli-ahli. Yang pakai baju hitam tu dato rahman di sebelahnya ialah Bapak Guru Buang



Bengkong Hijau ku .....

Read more...

Tuesday, December 23, 2008

Dunia ibarat bangkai..Manusia Ibarat Anjing...

Allah pernah berfirman bahawa "Manusia yang mengejar dunia Ibarat Anjing yg berebut bangkai..walaupun busuk tp tetap jd rebutan.."..

suatu hari Rasullah S.A.W dan para sahabat keluar ke satu tempat di padang pasir...terjumpa lah baginda dengan satu bangkai kambing.lalu Rasulullah berkata "wahai Sahabat..ambillah (bangkai..) ini..aku berikan kepada kalian..."..tetapi semua sahabat menolak dan mereka hairan lalu bertanya kepada Rasulullah.."kenapa menawarkan bangkai yg busuk itu kepada kami?...Rasulullah menjawab "Bangkai inilah dunia (harta,tahktadan wanita) dan menjadi rebutan anjing..di gonggong ke sana kemari walaupun ia busuk..."-perumpamaan~kerana mengkehendakkan harta,takhta(pangkat) dan wanita manusia sanggup bersengketa..menjaja criter k mana2 saje mereka pergi@menyebarkan fitnah..seperti anjing dan bangkai..

kerna tiga "ta":-

1-Harta
2-Takhta(pangkat)
3-Wanita

manusia bermusuh..sesiapa bermusuh kerana tiga perkara ini..maka ke neraka jahanamlah tempat yang selayaknya..

Wallahualam..

Read more...

Monday, December 22, 2008

Tips menghindari perselisihan rumah tangga


Minggu nie nak tulis pasal rumahtangga, kadang kadang perselisihan itu memang tak dapat lari daripada rumahtangga.

Perselisihan rumah tangga dapat dikurangkan sekiranya pasangan mengamalkan sikap yang baik seperti:

1. Janganlah suami dan isteri marah pada masa yang sama.

2.Jangan mengeluarkan suara yang kuat antara satu sama lain.

3.Jika ada seorang yang harus menang dalam perselisihan,maka biarkan ia menang.

4.jika harus mengkritik pasangan, lakukanlah dengan sikap kasih-sayang

5.Jangan mengungkit kembali kesalahan-kesalahan lalu.

6.Lebih baik tidak mempunyai masa untuk orang lain daripada tidak mempunyai masa terhadap pasangan.

7.Jangan tidur jika ada perselisihan belum diselesaikan.

8.Berkata sesuatu yang manis atau pujian pada pasangan kita sekurang-kurangnya sekali sehari.

9.Jika bersalah,akui kesalahan dan meminta maaf.

10.Jangan lupa bahawa perselisihan terjadi akibat dua orang dan biasanya orang yang bersalah paling banyak berbicara.

11.Membimbing anak. Seorang suami yang tidak mengabaikan tanggungjawabnya seperti:
a. Memberi nama yang baik bagi anaknya.
b. Memberi nafkah.
c. Bertanggungjawab atas pendidikan rohani,emosi,jasmani,intelektual dan social anaknya.

Sumber TaukehkerepekJB

Read more...

Friday, December 19, 2008

Power ranger and Jiwa Lara


They've got a power and a force that you've never seen before
They've got the ability to morph and to even up the score
No one will ever take them down
The power lies on their side

Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
You, Mighty Morphin' Power Rangers

They know the fate of the world is lying in their hands
They know to only use their weapons for defense
No one will ever take them down
The power lies on their side

Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
You, Mighty Morphin' Power Rangers

No one will ever take them down
The power lies on their side

Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
You, Mighty Morphin' Power Rangers

Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers
Go, go, Power Rangers

Minggu lepas, bila jiwa lara aku dengar lagu Gyaban ... minggu nie pun Jiwa lara aku layan lagu Power ranger ... minggu nie dengan minggu lepas memang aku sepertimana aku senaraikan;-

  • Jiwa lara
  • jiwa kacau
  • jiwa apa-apa

Read more...

Tuesday, December 16, 2008

Minyak turun lagi .. yahooo


Nasib baik semalam tak isi minyak,,, tergerak hati nak isi esok pagi .... sekali tengok TV9 jam 8 malam ,,, si shahril mengumunkan minyak turun lagi 10 cen ... yahooo .... Alhamdulilah ,,, syukur pada ALLAH taala ... dengan ketentuannya minyak turun jugak .... tapi esok hari mungkin boleh naik balik ...


kalau isi minyak kat iswara, meter dia akan pergi sampai atas sekali ... kalau isi Perdana sampai setengah kalau isi RM 60 ... tapi apa pun memang ada perubahan .... walaupun minyak turun tapi harga barang macam cam tu jugak ... apa yang boleh dibuat kita shopping kat Giant .....



Read more...

Friday, December 12, 2008

Esok Baru Cabut

Ada sepasang pengantin baru berada di kamar pengantin, di malam pertama. Pada tengah malam itu, tiba-tiba isterinya mengerang, “Adoi.. Sakitnya bang… ! Macam mana ni bang..?”

Suaminya lantas menenangkan isterinya, “Jangan nangis Sayang.. Nanti emak ayah dengar.. Mereka mungkin belum tidur lagi tu..” Kebetulan bilik mertua hanya bersebelahan kamar tidur pengantin.

Tapi kerana tidak dapat menahan sakit, isterinya tambah kuat mengerang. Mahu tidak mahu, si suami pun berkata, kali ini kuat sedikit suaranya: “Sabar Sayang! Tahan saja.. Esok baru cabut.”

Sejak dari tadi si mertua lelaki masih belum tidur. Dia memang terdengar anak perempuannya mengerang, tadi dia tidak peduli, biasalah malam pengantin, fikirnya. Tapi kali ini dia sudah hilang sabar. Dia bangun, pergi ke bilik sebelah lantas menendang pintu kamar pengantin.

Dengan rasa geram bapa mertua berteriak: “Ni apa kena ni? Tak faham ke? Anak aku boleh mati kalau besok baru kau nak cabut! CABUT SEKARANG JUGA!”

Terkejut besarlah kedua pengantin tu. Sambil tersipu-sipu pengantin perempuan pun berkata kepada ayahnya: “Abah, takkan sakit gigi pun boleh mati.. Lagipun manalah ada Klinik Gigi yang buka 24 jam?”.

MORAL:
Sebenarnya sebagai insan yang bijaksana, tidaklah wajar untuk kita buruk sangka dan mencuri-curi dengar perbualan orang lain. Ini mungkin akan menyebabkan kita salah sangka kerana kita tidak tahu cerita selengkapnya. Akibatnya, kita sendiri mungkin akan dapat malu kerana bertindak melulu…


Read more...

Wednesday, December 10, 2008

Awal Muharram@Taman Jasa


Minggu depan bersamaan 28hb December 2008 jam 9 malam akan diada perjumpaan di rumah Bapak Buang, perjumpaan yang akan diadakan adalah untuk menyambut kedatang Awal Muharram, memang setiap tahun setiap ahli-ahli GIM akan berkumpul di rumah Bapak atau di rumah guru guru yang lain untuk mengadakan majlis doa selamat.

Jika ada sesiapa ahli GIM membaca Blog aku nie, bolehlah kot kalau nak join ... setahun sekali ... mari kita meramaikan Majlis di rumah bapak isnin ini ....

Read more...

Tuesday, December 2, 2008

Uchuu Keiji Gyaban!



Otoko na n' darou? Guzuguzu suru na yo
Mune no enjin ni hi wo tsukero
Ore wa koko da ze Hito-ashi o-saki
Hikari no hayasa de ashita e dasshu sa

Wakasa Wakasa tte nan da Furimukanai koto sa
Ai tte nan da Tamerawanai koto sa
Gyaban! Abayo namida
Gyaban! Yoroshiku yuuki
Uchuu Keiji Gyaban!

Warui yatsu-ra wa tenshi no kao shite
Kokoro de tsume wo toide 'ru mono sa
Ore mo omae mo na mo nai hana wo
Fumitsukerarenai otono ni naru no sa

Wakasa Wakasa tte nan da Akiramenai koto sa
Ai tte nan da Kuyamanai koto sa
Gyaban! Abayo kinou
Gyaban! Yoroshiku mirai
Uchuu Keiji Gyaban

Wakasa Wakasa tte nan da Furimukanai koto sa
Ai tte nan da Tamerawanai koto sa
Gyaban! Abayo namida
Gyaban! Yoroshiku yuuki
Uchuu Keiji Gyaban!

Petang-petang nie rasa boring giler ... maka aku dengarlah lagu Gyaban ..... minggu nie minggu sedih pasal BOSS dah nak resign ... minggu nie minggu last dia ...

Read more...

Wednesday, November 26, 2008

Apabila lelaki curang



ALAM rumah tangga tidak selalunya indah. Ramai yang kecundang apabila bahtera yang dilayari bertahun-tahun, akhirnya berderai diserang badai ganas.

Apabila keharmonian rumah tangga sudah dihanyut ombak, ia turut menjejaskan isi dalam rumah berkenaan termasuk si suami atau isteri, anak-anak dan ahli keluarga lain.

Seandainya insan yang menimbulkan permasalahan itu ialah suami selepas kemunculan insan ketiga misalnya, maka anak-anak dan isteri akan menanggung deritanya.

Benarkah semuanya berpunca daripada kehadiran cinta lain, sehinggakan si suami sanggup berlaku curang terhadap insan bernama isteri?

Walaupun suatu pernikahan tidak membatasi keinginan lelaki untuk jatuh cinta lagi, tetapi sikap curang, bukannya hal baru dalam sejarah kehidupan manusia.

Tidak dinafikan, godaan untuk berlaku curang akan datang sepintas lalu dek tekanan perasaan yang menghantui diri kaum Adam mahupun Hawa.

Perilaku ini berlaku mungkin secara tidak sengaja atau disengajakan.

Adakalanya, ketidakjujuran terjadi ketika si dia dipertemukan dengan seseorang yang mempunyai latar belakang yang sama. Contohnya, si jejaka membantu si gadis menyelesaikan urusan kerjanya di pejabat. Ketika itu, mereka mula berkomunikasi melalui e-mel, telefon dan berjumpa sehingga lewat malam. Akhirnya, hubungan menjadi semakin intim.



Masalahnya, si jejaka sudahpun mempunyai isteri dan cahaya mata. Walaupun mereka dilihat terlalu rapat, tetapi mereka tidak melakukan hubungan intim dan masih memelihara batasan yang perlu dijaga.

Persoalannya, apakah hubungan mereka dikategorikan sebagai curang?

Menurut pakar motivasi, Dr. HM Tuah Iskandar, selama hubungan itu masih terbatas pada hal-hal di pejabat meskipun hingga larut malam, syaratnya mestilah mempunyai orang lain di tempat itu.

"Biarpun nampak intim, tidaklah dikatakan sebagai curang. Kita kena akui hakikat pekerjaan, di mana komunikasi sangat perlu, bahkan mustahil dapat dielakkan. Setiap sektor pekerjaan pasti ada dua gender iaitu lelaki dan wanita.

"Mereka saling berhubung untuk menyelesaikan satu-satu tugas yang diamanahkan. Sesekali bergurau senda atau usik-mengusik, itu adalah suasana biasa di tempat kerja dewasa ini.

"Yang jadi salah hingga boleh diistilahkan sebagai curang apabila sering mencari peluang untuk berdua-duaan, sama ada makan bersama sehingga berpeluang meluahkan perasaan atau memberikan kasih sayang," katanya.

Mungkin hubungan yang dijalinkan mereka itu adalah terhad kepada batasan persahabatan?

"Persahabatan? Tiada istilah persahabatan antara lelaki dengan wanita yang bukan muhrim. Persahabatan hanya terjadi antara sesama jantina. Berlainan jantina biasanya akan berakhir sebagai hubungan intim. Maka itu, antara lelaki dengan wanita, cukup sekadar kenalan ataupun kawan dan bukannya sahabat.


"Apabila semakin rapat masing- masing semakin galak bercerita pelbagai perkara termasuk yang menjadi rahsia tanpa rasa malu. Simpati pun datang, akhirnya membibitkan perasaan kasihan, seterusnya sayang, akhirnya cinta," jelasnya lagi.

Sebab itulah kata Tuah, beliau tidak menggalak sama sekali seorang wanita berstatus isteri menceritakan masalah peribadinya kepada seorang lelaki atau sebaliknya, sebab pasti mereka akhirnya akan terkandas.

Carilah orang yang betul untuk meluah masalah misalnya ustaz, ibu bapa, ketua jabatan, kaunselor mahupun pakar motivasi.

Adakah cerai jalan terbaik lelaki curang? Katanya, setiap manusia ada kekurangan dan kelemahannya. Curang dalam perkahwinan adalah salah satu kelemahan dan kekurangan itu.

"Selagi ia tidak maksimum seperti berzina hingga melahirkan anak luar nikah, mengekalkan perkahwinan adalah lebih baik daripada berpisah meskipun ada sedikit kemelut dan masalah hati.

"Membina kembali hubungan hati yang telah rosak sama susahnya dengan proses untuk memisahkan antara dua hati yang dulunya pernah bertaut.

"Proses perceraian pun bukan mudah untuk dilalui, bukankah lebih baik saling bermaaf-maafan terutama demi anak-anak yang telah dilahirkan," tegas Tuah.

Memetik pendapat daripada seorang konsultan psikologi, Maria Theresia Widyastuti menerusi laman webnya, cinta baru biasanya muncul lagi dalam kehidupan pasangan yang sudah rumah tangga selepas usia perkahwinan mencecah lima tahun ke atas. "Tetapi kemungkinan ia juga boleh berlaku pada awal perkahwinan, misalnya tiga tahun, sekiranya komitmen pernikahannya tidak kuat," katanya.

Apa pun keputusan yang diambil ketika hadirnya orang kedua, semuanya itu bergantung terhadap diri si pelaku itu sendiri. "Di sini tiada kata-kata yang baik mahupun buruk, tetapi siapapun pilihannya, pasti akan mengundang risiko," kata Maria.

Sebelum memutuskan langkah terbaik yang perlu diambil, sebaiknya kamu dan pasangan mengkaji kembali tujuan hidup yang dibina selama ini. Sekiranya keutuhan rumah tangga itu menjadi kelebihannya, kembali ke pasangan dan perbaiki hubungan dengan mencipta komunikasi yang baik. "Mereka seharusnya benar-benar ikhlas mencipta kembali kehidupan perkahwinan mereka," ujar Maria.

Kalau pilihan kamu menjurus ke arah kehidupan kedua, pernikahan dan hubungan kamu dengan masyarakat perlu diperhatikan dari segi norma sosial. Biasanya pandangan orang masih negatif dan ini akan mengganggu pergaulan sosial kamu itu. "Tetapi, walau apa pun pilihan kamu, semua keputusan berada di tanganmu sendiri, dan semuanya mempunyai cabaran dan dugaan yang tersendiri."

Oleh NOOR HASLIZA NUSI

Sumber Kosmo



Read more...

Jangan Salah Sangka

video


Ku ingatkan apa tadi ....

Read more...

Tuesday, November 25, 2008

Silat Pulut



video

Minggu lepas pergi rumah orang khawin kat bukit canggang banting selangor, tuan rumah tu saudara pada mak mertua ... dipendekkan cerita ... masa bab silat pulut, rasa macam nak buat langkah sembah je ... tapi malas lah nak tunjuk, biarlah anak anak muda yang buat .

Read more...

Monday, November 24, 2008

Selamat Pagi Cikgu ...

Murid : Selamat pagi, cikgu.

Cikgu : (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja?
Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?

Murid : Selamat pagi, petang dan malam cikgu!

Cikgu : Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh
orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh
bermakna.Lagipun ucapan ini meliputi semua
masa dan keadaan.

Murid : Selamat sejahtera cikgu!

Cikgu : Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik.
Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan
berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya,
kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi
perkataan-perkataan itu, faham?

Murid : Faham, cikgu!

Cikgu : Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.

Murid : (senyap)

Cikgu : Pandai!

Murid : Bodoh!

Cikgu : Tinggi!

Murid : Rendah!

Cikgu : Jauh!

Murid : Dekat!

Cikgu : Keadilan!

Murid : UMNO!

Cikgu : Salah!

Murid : Betul!

Cikgu : Bodoh!

Murid : Pandai!

Cikgu : Bukan!

Murid : Ya!

Cikgu : Oh Tuhan!

Murid : Oh Hamba!

Cikgu : Dengar ini!

Murid : Dengar itu!

Cikgu : Diam!

Murid : Bising!

Cikgu : Itu bukan pertanyaan, bodoh!

Murid : Ini ialah jawapan, pandai!

Cikgu : Mati aku!

Murid : Hidup kami!

Cikgu : Rotan baru tau!

Murid : Akar lama tak tau!

Cikgu : Malas aku ajar kamu!

Murid : Rajin kami belajar cikgu!

Cikgu : Kamu gila!

Murid : Kami siuman!

Cikgu : Cukup! Cukup!

Murid : Kurang! Kurang!

Cikgu : Sudah! Sudah!
Murid : Belum! Belum!

Cikgu : Mengapa kamu semua bodoh sangat?

Murid : Sebab saya seorang pandai!

Cikgu : Oh! Melawan!

Murid : Oh! Mengalah!

Cikgu : Kurang ajar!

Murid : Cukup ajar!

Cikgu : Habis aku!

Murid : Kekal kami!

Cikgu : O.K. Pelajaran sudah habis!

Murid : K.O. Pelajaran belum bermula!

Cikgu : Sudah, bodoh!

Murid : Belum, pandai!

Cikgu : Berdiri!

Murid : Duduk!

Cikgu : Saya kata UMNO salah!

Murid : Kami dengar KeADILan betul!

Cikgu : Bangang kamu ni!

Murid : Cerdik kami tu!

Cikgu : Rosak!

Murid : Baik!

Cikgu : Kamu semua ditahan tengah hari ini!

Murid : Dilepaskan tengah malam itu!

Cikgu : (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar.)

Read more...

Saturday, November 22, 2008

UMNO si mangkuk tingkat

Visitors to Lebuh Acheh in Penang will be able to see one of the much-debated multilingual signboards.

Gambar di atas adalah bentuk 'tandajalan' yang tersangat menjadi isu... wakakaka

UMNO ni memang bukan setakat mangkuk, tapi mangkuk tingkat.
Orang dolu kata mangkuk SIA
Maksud nya adalah bodoh yang teramat sangat, kritikal, nazak dan bertingkat tingkat.

Tapi nak buat camana
boss kata jerit ...
sekumpulan anjing pun menjerit serentak mengikut irama jazzzzzz "Wooooooo !!!!"
Lepas jerit anjing akan di berikan friskies perasa ikan tuna. Yum Yum YUm ..... sedapnya.

Baca lapuran STAR .. DISINI
...sementara keratan menarik di Utusan melapurkan,

Mengenai dakwaan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam bahawa Guan Eng sepatutnya menyedari mengenai garis panduan UNESCO yang kini boleh menjejaskan pengisytiharan Georgetown sebagai Tapak Warisan Dunia, Guan Eng berkata, perkataan yang digunakan Mohd. Ali tidak boleh dipercayai.

“Mohd. Ali pernah berkata, bahawa Shah Rukh Khan akan ke Melaka pada 29 November untuk menerima anugerah negeri yang membawa gelaran Datuk tetapi dibatalkan.

Ini menunjukkan bahawa Mohd. Ali tidak tahu apa yang dikatakan dan tidak menyatakan apa yang dimaksudkan,”
kata beliau.
Wakakaka
Mari kita ketawa seramai mungkin mengikut rentak dangdut di selangselikan dengan irama agogo. Korang ingat lagi cara tarian twiss yang hujung jari tekan bumi dan angkat tumit di geleng gelengkan....
Wakakakak !!!
Nasib baik kat Mekah tak der UMNO
Kalau ada, kerajaan kat sana nak buat tanda jalan dan papan tanda pun susah agaknya
... wakakakakak !!!

Read more...

Thursday, November 20, 2008

PERIHAL FILEM-FILEM

Berikut adalah perbezaan antara filem/drama MELAYU, CINA dan INDIA .

Drama/Filem Melayu
1. 80% jalan cerita berkisar tentang:

a. Cinta.

b. Cinta 3 segi.

c. Cinta 4 segi.

d. Anak-anak rebut harta pusaka.
e. Kalau keluarga kaya, anak2 rebut sapa nak gantikan Tan Sri (ayah) jadi Pengerusi, CEO atau Presiden syarikat.

2. Walau pun cerita pasal awek kilang, rumah awek kilang ni mesti complete furnished. Ada TV 29", Home Teatre, peti sejuk besar, set sofa mewah. (Director tak buat home work ker? Pegi la tengok umah awek kilang kat Sungei Way tu).

3. Cerita polis lak, dialah pegawai penyiasat, dialah jadi forensic, dialah jadi pathologist, dialah yang gi ambush. Semuanya DIA yang buat. Polis lak dialog pakai bahasa buku. "Saya rasa kita patut siasat dengan lebih terperinci tuan". " Betul cadangan awak itu. Kita bertindak sekarang".

4. Kalau cerita pasal Construction, bawak satu pelan gulung, pakai topi KUNING, tunjuk-tunjuk kat bangunan tengah buat, discuss dengan 'kepala' Indon komplen kenapa projek lambat siap kat Indon tadi. (Topi kuning utk pekerja buruh la bang ).

5. Adegan doktor kat Wad check pesakit. Ambik fail hujung katil,selak-selak. Dialog wajib : "Kesihatan awak bertambah baik. Banyakkan berehat dan jangan lupa makan ubat ". ( Woi bang, tengokla cerita ER tu, Dr ada medical terms dia ).

6. Adegan kat umah. Ayah mesti tengah baca paper, Mak mesti tengah menjahit atau lipat baju. Orang gaji tengah basuh pinggan. Orang gaji mesti nama dia Mak Nab atau Mak Jah.

7. Nak panjangkan rakaman filem mesti ada adegan kereta sampai kat umah, bukak pintu kereta, bukak pintu pagar, masuk balik kereta, drive masuk car porch, keluar, tutup pintu pagar.

8. Adegan sembahyang mesti dah salam akhir or adegan mengaji Quran mesti dah sampai part sadakallah hulazim. ( Cover line kot ).

9. Gangster atau kuncu orang jahat mesti pakai baju takder lengan, pakai rantai dan pakai bracelet.

10. Nak bagi sedih gila, mesti buat adegan dah tahu nak mati pasal kena barah otak.


Drama/Filem Cina.
1. Cerita Kungfu, hero terror boleh terbang. Tapi sambung pengembaraan mesti jalan kaki. Apsal tak terbang jek. Kan cepat sampai.

2. Hero mesti miskin gila. Tapi mesti ada sekeping or 2 keping duit siling kat celah lengan besar jubah dia.

3. Kalau cerita moden hero boleh lawan dan tewaskan 30 orang penjahat serentak.

4. Biasalah, kalau kena tembak mesti kat bahu or kat kaki. Tak mati.

5. Heroin mesti jadi bini or girlfriend boss penjahat dan jatuh cinta kat hero.

6. Hero mesti menembak pakai 2 pistol, kiri dan kanan. Macam Chow Yuen Fatt dalam filem 'A Better Tomorrow'. Tapi best ooo.....

7. Pistol hero mesti peluru tak habis2. Tak payah reload.

8. Cerita hantu, hantu dia biasanya pakai bedak muka tebal2 dan hitamkan keliling mata. Kat bibir ada darah meleleh. ( Tak seram pun ).

9. Kalau cerita lucu plak, mesti ada adegan air liur meleleh keluar mulut macam air paip.

10. Cerita Blue dia pun tak best. Awek mengerang jek lebih.

Drama/Filem India/Hindustan.
1. Biasalah, kebanyakan cerita bermula dengan 2 beradik terpisah. Sorang di bela oleh orang jahat dan sorang lagi dibela oleh orang baik. Dah besar, abang jadi Inspektor Sahab dan adik jadi gangster. Nak abih cerita mesti adik kena tembak ngan abang dan waktu nazak baru si bang tahu yang dia tembak tadi adalah adiknya sendiri melalui tanda parut.

2. Orang jahat digambarkan tersangat jahat sampai lembu pun takut.

3. Selalunya depa suka ciplak bulat2 filem barat macam Pretty Woman, Face Off dan Heat.

4. Paling pendek pun jangkamasa tayangan adalah 3 jam.


5. Orang jahat dan hero payah nak mati walaupun kepala dah kena ktuk dengan tukul besi.

6. Hero tak kena tembak walaupun ditembak dari jarak satu kaki.

7. Adegan joget sambil menyanyi akan melibatkan penari iringan seramai satu kampong dan bertukar 7 atau 8 pasang pakaian untuk setiap lokasi hanya untuk satu lagu.

8. Adegan keretapi tak leh tertinggal. Joget reramai sampai atas bumbung keretapi.

9. Kalau cerita moden, dialog mesti bercampur bahasa omputeh dan Hindi. Contoh ' I'm sorry. I didn't know that na pere tomhe cha....bla....bla....bla...'.

10. Biasanya plot dan jalan cerita da boleh baca apa penyudahnya. Tu yang pelik ramai plak yang tunggu sampai abih.

Sekian laporan ikhlas untuk pedoman tuan2 director filem.

Yang benar,
Ah Yau Jengkol Spielberg.
( Sepupu tiri sebelah nenek sedara Steven Spielberg )

Read more...

Ini Macam kah ???



Nasib baik keadaan seperti ini tidak berlaku di Malaysia ... tapi mungkin jua boleh dipractikkan ... memandangkan kat selangor nie banyak toll ... kita boleh buat pull naik lori ...

Read more...

Thursday, November 13, 2008

ada 2 benda



Minggu nie memang tak best .... pasalnya ...
1) kena surat tunjuk sebab
2) pasal tulang tak kuat ...
surat tunjuk sebab tu kena pasal kedatangan ... memang bulan 9 hari tu ada 5 datang lewat ketempat kerja ... apa boleh buat, kalau bagi 1001 alasanpun Boss besar tetap kata ia menyalahi peraturan ... apa yang boleh dibuat ialah improvekan aje kedatangan di bulan hadapan ...



Semalam ada buat check tulang, ingatkan graffnya di paras yang hijau tu, rupanya kat bahagian kuning ... matghani di antara sempadan kuning dengan hijau ... nampaknya lepas nie kalau ada main sparing laga keting tak bolehlah nak join ... masak nanti kalau patah (maklumlah kurang zat)....

Read more...

Wednesday, November 12, 2008

3 Orang





Cuba tengok gambar ini, kelihatan 3 orang sedang menaiki sebuah motorsikal ... aku rasa diaorang nie mesti mat mat indon. Kat Kampung tempat aku duduk nie memang ramai mat-mat & minah minah indon ... entah halal ke idak tak tahu la ....

Read more...

Suami, Isteri & Cermin

Ini kisah pasal sepasang suami dan isteri orang asli yang tinggal di dalam hutan. Rumah dorang ni dibina di atas pokok... 2 tingkat lagi tu. Si suami kerja nya mencari makanan di hutan, sama ada dengan pergi berburu ataupun memetik buah-buah hutan. Si isteri pula tinggal mengemas dirumah. Suatu hari, Si suami pergi mencari makanan dihutan. Sedang mencari-cari. . tiba-tiba dia terjumpa cermin. Dia pon bawak balik cermin tu dan disimpankan cermin tersebut di tingkat atas rumahnya tanpa pengetahun isterinya. Setiap hari sebelum pergi keluar mencari makanan, dia akan masuk ke bilik dan melihat cerminnya. Sehinggalah satu hari, si isteri naik pelik melihat telatah suaminya tu.. Maka disiasatlah bilik yang selalu dimasuki oleh suaminya.. bimbang-bimbang kalau suaminya menyimpan perempuan lain di bilik tersebut tanpa pengetahuannya. . Dan punyalah terkejut beruk.. dia masuk je bilik tu.. di ternampak cermin suaminya. Oleh kerana si isteri ni taktau cermin tu apa.. so, dia ingat orang dalam cermin tu memang perempuan simpanan suaminya. Apa lagi.. habis berlari dan meraung menangisla dia cari mak nya.. Lepas berjumpa dengan maknya.. mak dia cakap nak lihat sendiri perempuan yang kononnya disembunyikan oleh suaminya tu.. Lalu maknya pon masuk ke bilik tersebut. Kemudian keluar dari bilik tersebut sambil ketawa terbahak-bahak. . Isteri: Apsal mak ketawa?.. Mak: Apa teruk benor selere suami ko tu.. kalau ye pon nak kawin lain.. carik la perempuan yang elok sikit.. Ini tak.. aku tengok perempuan kat bilik tu.. dah la tua.. hodoh pulak tu..

Read more...

Monday, November 10, 2008

Peristiwa Gaib Matinya Amrozi Cs


(Inilah.com/Wirasatria)

INILAH.COM, Jakarta - Suasana menjelang pemakaman para pelaku Bom Bali menyiratkan sejumlah peristiwa gaib. Pertanda apa? Jenazah Imam Samudra mengeluarkan wangi semerbak saat hendak dikeluarkan dari peti mati di Polda Banten.

"Ya Allah, jenazah kakak wangi sekali waktu dikeluarkan dari peti. Seperti minyak wangi yang sering dipakainya," kata Lulu Jamaluddin kepada INILAH.COM, di rumah duka, Lopang Gede, Serang, Minggu (9/11).

Peristiwa jenazah mewangi ini juga terjadi pada jazad Al Ghozi, tersangka teroris yang diburu lalu tewas ditembak polisi Filipina. Kesaksian ini datang dari seorang kerabatnya.

"Jenazah Al Ghozi begitu wangi, ini menunjukkan almarhum mati syahid," kata kerabat Al Ghozi yang tidak diketahui namanya itu.

Keyakinan yang sama juga datang dari Lulu, adik kandung Imam Samudra. Kata dia, "Kakak saya ya pasti mendapatkan tempat yang layak di surga seperti yang dicita-citakannya."

Soal wangi jenazah Imam Samudra ini, seperti parfum yang biasa digunakan almarhum semasa hidup. Bukan wangi yang berasal dari kapur barus yang biasanya digunakan bersama kain kafan.

Ketika jazad Imam Samudra akan dikubur di TPU Lopang Gede, Serang, Banten, sekitar pukul 10.30 WIB, tiba-tiba cuaca berubah mendung. Bunyi petir terdengar ketika jenazah Imam Samudra ditutup tanah merah.

"Allahu akbar, Lailahaillallah," teriak ratusan pelayat yang sebagian besar dari jamaah Anshorut Tauhid, Forum Umat Islam, dan Front Pembela Islam.

Sementara itu kejadian unik juga muncul di Desa Tenggulun, Lamongan, Jawa Timur, Minggu (9/11). Sekitar satu jam menjelang kedatangan jenazah Amrozi dan Mukhlas di rumahnya, muncul tiga burung belibis hitam mengitari rumah Amrozi.

Warga yang memadati area sekitar rumah Hj. Tariyem, dibuat takjub dengan kedatangan tiga burung belibis hitam itu. "Ini tanda jenazah mereka langsung bertemu dengan Allah. Burung itu bidadari yang menjemput," ungkap H Ahmad, pendukung Amrozi cs.

Kehadiran tiga burung hitam itu membuat massa kafilah Syuhada serentak mengucapkan kalimat takbir berkali-kali. Mereka yakin jenazah ketiga terpidana mati yang telah dieksekusi dini hari tadi, Amrozi, Muklas dan Imam Samudra akan masuk surga.

Wajah tersenyum

Sesuai permintaan Amrozi Cs, maka proses eksekusi berlangsung tanpa wajah ditutup. Tak terbersit rasa takut di wajah mereka. Ini terlihat dari wajah jenazah Imam Samudra yang tersenyum dalam damai.

Seperti yang diakui oleh Lulu, seperti tak terbersit rasa takut di wajah Imam Samudra saat detik-detik menghadapi regu tembak yang akan mengeksekusinya. Layaknya, orang yang sedang tidur, wajah Imam Samudra tersenyum dalam damai.

"Wajah kakak ganteng banget, senyum, bersih, gemuk. Subhanallah. Saya senang melihat ini dan tidak percaya. Kalau dulu saya sering nonton ini di TV tapi sekarang ini saya alami sendiri," ungkap Lulu dengan raut wajah bahagia. [L1]

Sumber Inilah.com

Read more...

'Pelesit malam' bukti ilmu hitam


KUALA LUMPUR - Tokoh agama, Datuk Harun Din tidak menolak kemungkinan gangguan lelaki yang berseluar dalam sehingga menceroboh banyak rumah di Beruas, Perak ada kaitan dengan amalan makhluk halus.

Menurutnya, jika penceroboh itu tidak memperkosa mangsa dan dapat masuk walaupun rumah berkunci, ia satu 'jelmaan' makhluk halus yang sengaja menakutkan manusia.

"Bagaimanapun, kalau mangsa diperkosa, ia perbuatan manusia yang mengamalkan sihir yang menggunakan perbuatan pukau,'' katanya ketika dihubungi semalam.

Harun mengulas kejadian yang menimpa penduduk Kampung Bakar Bata dan Kampung Kedah, Beruas yang kebimbangan akibat gangguan lelaki yang hanya berseluar dalam yang menceroboh rumah mereka baru-baru ini.

Bagaimanapun, penceroboh itu tidak memperkosa atau melarikan barang-barang mangsa, sebaliknya mangsa ibarat dipukau dan tidak dapat berbuat apa-apa ketika dicabul penceroboh itu.

Harun memberitahu, ia berbeza dengan gangguan 'orang minyak' yang dilakukan manusia yang mengamalkan ilmu hitam dan mempunyai niat tertentu dalam amalannya.

Sumber Kosmo

Bila baca benda nie, ingat dulu tahun 1997 masa dekat selayang kecoh pasal Geng Seluar Dalam, memang ternyata geng ini mengamalkan ilmu sihir ... pernah sekali kitaorang kejar (kitaorang pun geng = geng 5 line) tetiba dia boleh hilang begitu sahaja ... memang hairan ... apabila di kejar dan dikepung tapi boleh menghilangkan diri ... tapi Geng seluar dalam nie tak kemana pun ,,,akhirnya mereka tumpas di kampung bukit botak ... teruk jugak orang tu dibelasah oleh orang kampung ...

Read more...

Thursday, November 6, 2008

CS bermula


Lama dah tak main counter strike, last main tahun 2000 . game nie memang menjadi kegilaan kat office ... rehat je CS ... Balik pun CS .... nasib baik kat umah tak boleh CS ... Team kegemaran ialah CS force ...nama yang selalu digunakan ialah Komander SAUK ...

Dulu masa kat segambut siap datang hari ahad semata mata nak main HALF LIFE, office dah jadi macam CC ... siapa yang tak biasa main nie memang boleh menyebabkan sakit kepala dan muntah muntah ....

Matg, Wadi, Giant nie geng terrorist ... asik asik main sniper ... bengang jugak pada mulanya ... tapi team CT forces ada dulang boleh cover .... Jaly pun expert main nie ... dia semuanya expert ...

Read more...

Tuesday, November 4, 2008

From bad boy to prominent national pencak silat hero

Diyan Kristianto could not hide his sheer disappointment when his gold hopes at the first Asian Beach Games crumbled.

"I'm very disappointed, but what can I say?"he said.

Diyan failed to continue his semifinal match against Bruneian Amirul Ahat after he suffered an injury. He was diagnosed with a torn ligament to the back of his left knee.

The debacle dealt a blow for the 23-year-old who was looking to add another laurel to his achievements. He came to the competitions the favorite following his win at last year's Southeast Asian Games and July's National Games.

Both sporting events are testimonies of his achievement attributable to his commitment, for which he has sacrificed his study.

Registered as a student of Sebelas Maret State University in Solo from 2005, Diyan has not found the time to return to study due to training camps and competitions.

"I hardly had time to begin my studies after enrollment because I was a called to a national training camp," said Diyan during the early stages of the pencak silat competition at the Games.
"I haven't had a break yet to go back to campus and attend class."

He said he would have returned to university except he didn't want to sacrifice his sport. "I have to sacrifice one or the other. I have sacrificed everything, including time with my family.

Therefore, in pencak silat I don't want to be half-hearted. I will hurt if I fail at one while I have sacrificed another."

When he was about 12 years old, Diyan said, he was "pushed" to train in pencak silat by his parent because he used to fight with the kids in his neighborhood.

"Finally, I forgot about street fighting and plunged into training, winning several competitions and becoming a national athlete."

He said his achievements at the Southeast Asian (SEA) Games and National Games were financially beneficial for his family. He said he wished his father would quit his job as a truck driver.

"I told him to quit driving, but he objected," said Diyan about his 60-year-old father Yatimin. His mother Jumiati is a housewife.

"I'm Javanese and usually when we earn big money we spend it on something like a plot of land for a rice plantation or a house. Also I put some in bank,"he said.

Diyan received Rp 200 million (US$19,900) in cash bonuses from the government for his gold winning performance in the 45 to 50-kilogram category at the SEA Games. He also pocketed Rp 150 million from the Central Java government for winning gold at the National Games in Samarinda.

Diyan said he had learned a lot from his seniors, such as former pesilats Roni Saefullah and Haris Nugroho, during his time at training camps and competitions while on the national team.

"They are very good to me. They are great athletes who spend their time mostly for their country," Diyan said, adding that he wished the Asian Games held a pencak silat event.

Beach pencak silat is harder than indoor pencak silat because the sand absorbs more energy, he said.

Diyan said he was anxious to prove that he was not only a champion indoors but a champion outdoors.

"It's a challenge for me." At the Games, the cruelty of the battleground sealed Diyan's ill fate.

Sourced from http://old.thejakartapost.com/detailsports.asp?fileid=20081023.U06&irec=5

Sumber SilatMelayu


Read more...

Sunday, November 2, 2008

Is it acceptable for men to wear pink?


It depends if your popular, then nobody can say anything

Men in Pink

No it is not acceptible for men to wear pink. Although, until 1920 pink was consitered a color for boys because it is a shade of red which was known to be masculine.

It's perfectly acceptable for a person of any gender to wear any color of clothing they choose.

A better question might be, Why would a person need to have someone else's opinion as to how they should dress?

Answer

Well, everyone knows that men went through a "pink-phase" sort of recently. A couple months ago, it was okay. Now, not so sure. It can come off as a bit gay, especially on teens. However, on older guys, if worn with mostly gray or black, it can be very classy.

Boys and pink:

The question is not "whether or not it is acceptable," but rather "when is it acceptable." Pink is not as in style for men as it was a few years ago. Even then, it was an extremely short-lived trend....maybe 1 season, and that's it. In a conservative business setting, pink is not acceptable. If you are bold enough to wear pink, it should be kept at a bare minimum, and I mean, like MAYBE a LITTLE bit in a tie or handkerchief. If you're some hot-shot executive with a lot of respect among your peers, then this could be different for you. If the business setting is more liberal, creative, or laid-back, then pink can be acceptable. Pink on men is much more casual. I would also pay attention to what shade of pink. Cotton-candy-13-year-old-girlie pink is not very flattering on somebody who wants to convey a sense of masculinity. Softer, more subdued shades of pink will probably be more flattering. Pink for a polo shirt can mean: you're not up-to-date with the trends, you're some t00l-b0x who thinks it's still hot, or Brooks Brothers found a really nice shade of pink to compliment the "old-money" look for those who want to look more contemporary. If you pop the collar in combination with the pink, then perhaps a quick glance in the mirror, or consulting with somebody you really trust will convince you otherwise.

hellz yea its accectable, but it depends HOW you wear it! tho. LOL

Answer:

Its Ok to wear pink no matter how old you are as long is you carry your self well.

It all depends how confident about your orintation you are and where do you live.

I wear a pink shirt with my black suite and it looks classy and fashionable. Plus if you are fashionable in what you wear you will always be called gay, but who cares at the end of the night you most likely score!

Of course!!! Why would they have pink in the mens department at all the stores?

Read more...

Pembesaran Kelenjar Prostat


Pembesaran kelenjar prostat jinak merupakan gangguan urologik yang perlu mendapat perhatian penting bagi para pria. Umumnya kelainan ini berkembang pada pria yang berumur diatas usia 40 tahun dan umumnya terdapat pada lebih dari 90% pria berusia lebih dari 65 tahun. Tanda-tanda gangguan utama adalah sering kencing dan tiba-tiba tidak tertahankan untuk kencing, sulit mengeluarkan atau menghentikan air seni, aliran air seni yang lemah dan atau aliran yang terputus-putus dan menetes. Sampai 80% penderita mengalami pula gejala-gejala iritasi, misalnya pollakiuria, sering terjadinya keadaan yang mendasak untuk kencing (Jawa: kebelet), sering kencing dimalam hari, perasaan tertekan pada kandung kemih, perasaan pengosongan kandung kemih yang tak sempurna.



Sebab-sebab terjadinya gangguan prostat.

Secara anatomic penyebabnya adalah membesarnya kelenjar prostat, sebagai akibat dari pembesaran kelenjar periuretra (disekitar uretra), yang menyebabkan penyempitan uretra dan menimbulkan kesulitan-kesulitan pengeluaran air seni. Pembesaran kelenjar prostat jinak dianggap merupakan gangguan kelenjar endokrin pada pria yang mengalami penuaan, yang disebabkan karena terjadinya perubahan keseimbangan hormon dalam jaringan prostat sebagai akibat terjadinya proses penuaan. Hipotesis etiologi dan patogenesis BPH (pembesaran kelenjar prostat jinak) yang diterima secara luas didasarkan pada terjadinya peningkatan sintesis dihidrotestosteron dalam prostat yang diikuti dengan peningkatan perbandingan antara estrogen dengan androgen sebagai akibat aktivitas dua enzim dalam jaringan prostat, yaitu 5a reduktase (yang mengubah testosteron menjadi dihidrotestosteron) dan aromatase (yang mengubah testosteron menjadi 17b-estradiol (estrogen)). Maka pendekatan pengobatan yang dijalankan berdasarkan upaya untuk menghambat aktivitas kedua enzim tersebut. Jika akan menggunakan herbal haruslah yang kandungannya dapat menghambat aktivitas kedua enzim tersebut.



Tumbuhan-tumbuhan yang dapat berperan
Tumbuhan yang dapat berperan dalam pengobatan pembesaran kelenjar prostat jinak antara lain adalah:

1.Buah Saw Palmetto/ Sabal [Serenoa repens (Bartr.) Small.]

Tumbuhan ini berasal dari Amerika Serikat. Digunakan untuk pengobatan pembesaran kelenjar prostat jinak oleh Harnischfeger dan Stolze pada tahun 1989. Buah Saw Palmetto biasanya dikumpulkan dari tumbuhan liar. Sediaan komersial hanya berisi ekstrak lipofil (larut dalam lemak) yang dihasilkan dengan mengekstraksi serbuk buah Saw Palmetto dengan hexane atau carbon dioksida cair. Kandungan pokok ekstrak ini adalah asam lemak bebas.
Pengujian pada hewan coba atau percobaan in vitro dilakukan oleh Hansel dkk, 1994 dan Koch, 1995. uji pada mencit dan tikus menunjukkan bahwa sediaan tersebut memiliki aktivitas antiandrogenik pada bermacam-macam hewan coba. Percobaan in vitro memperkuat kenyataan diatas karena ekstrak buah Saw Palmetto menghambat aktivitas enzim 5a-resuktase, jadi mengurangi terbentuknya senyawa dihidrotestosteron. Hambatan ini disebabkan oleh kandungan asam lemak bebas dalam buah Saw Palmetto. Disamping itu ekstrak buah Saw Palmetto juga menunjukkan aktivitas anti inflamasi dan antioksidan yang merupakan factor penyebab BPH (Koch, 1995).


Hasil uji terapetik pada 490 pasien menggunakan ekstrak buah Saw Palmetto pada dosis 320 mg/hari selama 1-3 bulan dan 2 pengujian sampai selama 6 bulan. Hasilnya menunjukkan respon terapetik dalam hal skor symptom, frekuensi nokturia, volume sisa aiir seni yang ditentukan secara ultrasound dan beberapa pengujian dengan pengukuran aliran air seni.


2.Biji Labu (Cucurbita pepo L)

Biji labu atau Cucurbita pepo telah lama digunakan dalam obat tradisional, terutama di Eropa Selatan sebagai obat untuk iritasi kandung kemih dan pembesaran prostat. Varietas tumbuhan labu yang berkulit biji lunak terutama dianjurkan dan merupakan satu-satunya yang memiliki data-data ilmiah.


Biji labu memiliki rasa manis berminyak, mengandung minyak lemak yang terdiri dari asam-asam lemak, terutama asam linoleat (64%) disamping zat-zat sterol nabati, tokoferol, karotinoid dan mineral. Identitas kandungan yang memiliki khasiat terapetik masih dalam penelitian (Schillcher, 1987, 1992).


Pengunaan Biji labu untuk pembesaran prostat diuji secara eksperimental menunjukkan adanya D-7 sterol dalam biji labu memiliki kemampuan menggantikan dihidrotestosteron dari reseptor androgen pada fibroblast-fibroblast manusia. Dalam uji klinik terbuka pada 9 penderita pembesaran kelenjar prostat jinaak, dimana masing-masing penderita mendapatkan 90 mg campuran sterol yang diisolasi dari biji labu, 3 atau 4 hari sebelum mengalami prostatektomi radikal. Pemeriksaan terhadap potongan jaringan prostat menunjukkan penurunan kadar dihidrotestosteron yang sangat signifikan jika dibandingkan dengan preparat yang serupa dari kelompok kontrol (Schilcher, 1987)


Kombinasi antara buah Saw Palmetto dan Biji Labu

Ekstrak biji labu yang dikombinasi dengan ekstrak buah Saw Palmetto masing-masing seberat 80 mg dicoba dalam suatu uji klinik acak buta ganda dengan pembanding plasebo pada 53 orang penderita BPH. Secara acak setiap penderita diberikan pengobatan, baik dengan calon obat maupun plasebo menurut daftar kode yang secara sentral dikontrol (Bombardelli, E. Morrazoni, P., 1997). Variabel subyektif adalah kesulitan-kesulitan yang dialami oleh penderita, baik dengan kekosongan maupun frekuensi kencing selama sehari semalam. Parameter obyektif adalah kecepatan aliran air seni (mL/detik), lama kekosongan kencing (detik), volume sisa air kencing (mL) yagn ditentukan dengan cara kateterisasi atau analisis ultrasonic. Untuk tiap penderita cara yang sama dapat diterapkan, baik sebelum maupun setelah pengobatan.


Hasil pengujian parameter subyektif maupun parameter obyektif menunjukkan bahwa penderita-penderita yang mendapatkan pengobatan dengan calon obat secara statistik mengalami penyembuhan yang bermakna, sedang yang mendapatkan pengobatan dengan plasebo tidak mengalami perubahan apa-apa.


Pustaka
1.Schulz, et.al, Rational Phytotherapy, A Physician’ Guide to Herbal Medicine, Springer, 1996
2.Anonym, WHO Monographs on Selected Medicinal Plants, Volume 2, World Health Organization, Geneva, 285-299, 2002
3.bombardelli, E., Morrazeni,P. (1997), Cucurbita pepo L., Fitoterapia LXVIII No.4, 1997, 28 (4):291-302

4.soejoenoes, Ariawan, Prof.Dr., et.al., Panduan Kesehatan Keluarga, Edisi Terbaru, Yayasan Essentia Medica PO BOX 1058, Yogyakarta 55010, PT. Mediprom, Jakarta 12240, 376, 1976

sumber: sidomuncul.com

Read more...

ClustrMaps

Locations of visitors to this page

Labels

widgeo

Check Your PR

Check Page Rank of any web site pages instantly:
This free page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service

Blog Archive

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP