Monday, July 6, 2009

Bahaya Klorin Berlebihan (Bahagian 3)


Bila anda mandi-manda di kolam taman tema air atau minum air dari saluran paip domestik, anda tentu tahu bahawa air tersebut telah dinyah-jangkitan oleh bahan kimia. Ia dapat dikenalpasti dengan bau klorin yang ketara apabila anda memasuki kolam mandi di taman tema air di mana-mana jua. Proses yang dipanggil "purifying" ini sebenarnya tidak berfungsi memperbaiki air tersebut untuk keperluan tubuh sebaliknya ia membahayakan tubuh anda. Dalam satu kajian yang dilakukan oleh University Illinois, para saintis telah menyiarkan laporan di dalam sebuah jurnal sains iaitu Mutation Research menyatakan bahawa bahan kimia seperti klorin atau chloramines yang digunakan untuk merawat air tersebut boleh menyebabkan tindakbalas dengan unsur organik di dalam air yang menghasilkan toksin merbahaya yang menyebabkan kanser. Sebahagian darinya boleh menyebabkan kelahiran cacat dan merosakkan DNA.

Dalam satu insiden, lebih 20 orang dimasukkan he hospital selepas terdedah kepada klorin pada tahap yang tinggi di kolam renang di Chicago. Kanak-kanak mengalami muntah-muntah, batuk dan hidung berdarah serta pengsan. Berdozen-dozen ambulan dikerah membawa mangsa selepas mereka menunjukkan tanda-tanda lebam di bahagian mulut dan mata. Separuh dari mereka adalah kanak-kanak. Pihak berkuasa Chicago berkata mereka akan menyiasat punca kejadian sama ada kemungkinan disebabkan oleh kebocoran sistem perawatan klorin atau penggunaan klorin yang berlebihan.

Keracunan klorin di kolam renang adalah lebih kerap dari yang orang ramai sedari. Pada Januari tahun ini, 10 orang di West Yorkshire di bawa ke hospital selepas tertelan klorin berlebihan yang tumpah di dalam kolam renang. Sebelum itu di Kanada, 50 orang dibawa keluar dari kolam renang selepas seorang mengalami kecederaan tekak selepas kebocoran gas klorin.

Di sana ada campuran bahan kimia. Seseorang yang mengendalikan sistem perawatan kemungkinan mencampurkan dengan bahan kimia yang lain yang menyebabkan tindakbalas.

Di negara ini, sebahagian dari anda tentu pernah menyaksikan kejadian di mana ada pengunjung yang tidak sedarkan diri atau pengsan ketika mandi-manda di kolam renang atau taman air. Alasan yang biasa kita dengar apabila timbul kejadian seperti ini ialah mangsa tersebut mengalami asma. Benarkah alasan ini? Atau ia sengaja diadakan untuk melindungi pengusaha taman tema air!

source ~ thesecretmedicines

0 comments:

ClustrMaps

Locations of visitors to this page

Labels

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP